20140928

Spirit of the 70s






[FRA]
Quand on est né dans les années 70, on est un enfant des années 80, un ado des années 90, un genre d'adulte des années 2000, etc. Etc… Et si notre être conscient s'est construit sur une bonne trentaine d'années entre la fin du vingtième siècle et le début du vingt-et-unième, notre être instinctif, celui qui s'est développé avant d'être pollué par trop de compréhension des signaux du monde des "grands", bref, notre esprit, lui, s'est forgé dans les années 70. Tim Rogers est né dans les années 70, et il y a quelques années, avec son ami Kev, il a fondé un garage qu'il a justement appelé Spirit of the Seventies.

Chez Spirit of the Seventies on fait des bécanes qui ressemblent, ou évoquent celles des années 70, mais qui sont mieux que celles des années 70. Et c'est là qu'est tout le génie de Tim et Kev. Ils ont compris que dans ces années là, les motos et leurs pilotes étaient futuristes. Les seventies c'était de la passion pure, de la folie créatrice, du "maintenant c'est mieux qu'avant"… Le contraire d'aujourd'hui, quoi. Intéressant paradoxe que celui de notre époque. Mais c'est un autre débat.

Donc, Tim, son designer bien d'aujourd'hui et son chef d'atelier fort de trente ans d'expérience font dans la customisation de motocyclettes. Mais à l'opposé de pas mal, ils font avant tout dans l'amélioration. On améliore les freins, on améliore les suspensions, on améliore les perf', bref on améliore le fun. Si la pâte esthétique de Spirit of the Seventies est résolument rétro, les solutions techniques, elles sont bien du siècle numéro 21, tout comme pas mal des machines qui sortent de leur atelier de Sevenoaks. Et finalement ça doit être ça, le "truc" de Spirit of the Seventies : Tim n'a pas oublié que dans les seventies, on courait après une chose, une seule : le plaisir.

Un grand merci à Tim pour son accueil, et un grand bravo à lui et toute son équipe, Kev (co-fondateur et designer), Martin (chef d'atelier) et Chandler (apprenti), pour le boulot accompli.

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[ENG]
When you were born in the seventies, you're a child of the eighties, an adolescent of the nineties, a sort of adult of the early twenty-first century, etc. Etc … And if your conscious being grew up during these thirty years, your instinctive being, the one that evolved before your brain got polluted by too much understanding of the concepts of the "grown-ups", in one word: your spirit; well, this spirit was forged in the seventies. Tim Rogers was born in the seventies, and a few years ago, he and his friend Kev founded a motorcycle garage that they called Spirit of the Seventies.

Spirit of the Seventies builds bikes that look like or recall, but are better than these from the 1970s. It seems nothing like that but it actually is the key. See? Tim and kev's garage is called Spirit of the Seventies, not Bikes of the Seventies. So, what's the "spirit" about? It's about creativity, freedom, passion, and most of all, MORE. Nowadays we try to recreate these years, we dress like in the seventies, we drive cars and ride bikes from the seventies but we forget that the seventies were all about the future. They were about faster machines with better technical solutions … Actually, just the exact opposite of nowadays. Paradoxical, isn't it? But that's another question.

Back to Spirit of the Seventies. With their state of the art designer and mechanic-with-more-than-thirty-years-of-experience, they are into motorcycle customisation. But unlike many, they're main job is more about improving the bikes than just give 'em some looks. They improve the brakes, the suspensions, the handling, they improve the overall performance. If they were into video games, I'd say that their job is to improve the gameplay. Yet, no doubt on their aesthetic influences, they're well from the seventies. But their technical choices and solutions are definitely from the century number 21. And so are a lot of the machines that roll in and out of their Sevenoaks workshop. Well, after visiting them, I think I get the point, the "thing" that makes Spirit of the Seventies stand out. That thing is their perfect understanding of what bikes were all about, back in the seventies, and what they should always be all about: pleasure.

Many thanks to Tim for welcoming me, and congratulations and respect to the team, Kev (co-founder and designer), Martin (mechanic) and Chandler (apprentice) for the good work!

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